Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować.

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Księgowość dla sektora e-commerce: specyficzne wyzwania dla internetowych biznesów

2023-10-09

Rozwój sektora e-commerce widoczny jest z roku na rok – stał się on jednym z podstawowych kanałów sprzedaży. Przedsiębiorcy mają dzięki niemu szansę „odbić się od dna” po pandemii i rozwinąć sprzedaż nie tylko na terenie kraju. W związku z tym coraz więcej biur rachunkowych zajmuje się obsługą księgową sklepów internetowych – jest ona jednak związana z koniecznością posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu e-commerce, platform sprzedażowych online czy handlu międzynarodowego.


Z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się w tym przypadku zarówno księgowi, jak i sami przedsiębiorcy?


Wyzwania dla internetowych biznesów

Przedsiębiorcy, który decydują się na wdrożenie nowego kanału sprzedaży, jakim jest e-commerce, muszą liczyć się z wieloma wyzwaniami i dodatkowymi zobowiązaniami. Mowa m.in. o obowiązkach związanych z podatkami – np. w sytuacji, gdy firma zarejestrowana jest na VAT z tytułu sprzedaży wysyłkowej – oraz samą księgowością. Przejście na e-commerce wiąże się także z ogromną ilością dodatkowych dokumentów koniecznych do zarejestrowania. Duża ilość transakcji dokonywanych każdego dnia znacząco zwiększa też ryzyko pomyłek w rachunkach. W wielu przypadkach dopiero powierzenie obowiązków księgowych specjalistom z zewnątrz lub inwestycja w odpowiednie oprogramowanie do księgowości przynosi przedsiębiorcom „ulgę” i pozwala skupić się bezpośrednio na sprzedaży.


Trudności z określeniem zawartości magazynu i badaniem rentowności

Wiele przedsiębiorców prowadzących swój sklep internetowy ma trudności z ustaleniem wartości i zawartości magazynu. Może to wynikać m.in. ze zbyt rzadkiej, nieprecyzyjnej inwentaryzacji, a niekiedy nawet z całkowitego jej braku. Problem z określeniem wartości magazynu może wiązać się także z jego nieregularnym księgowaniem. Innym wyzwaniem i trudnością związaną z prowadzeniem sprzedaży e-commerce jest problem z badaniem rentowności firmy – na szczęście umożliwia je coraz więcej sprzedażowych oprogramowań.


Rosnące wymagania ze strony klientów

Kolejnym wyzwaniem dla firm zajmujących się sprzedażą w Internecie są rosnące oczekiwania ze strony konsumentów. Mowa o wymaganiach zarówno względem produktów, jak i tych dotyczących m.in. komunikacji. Podmioty e-commerce muszą zagwarantować klientom bieżący dostęp do wiedzy na temat statusu przesyłki czy planowanej daty dostawy zamówionego towaru. Klienci oczekują sprawnej i bezproblemowej komunikacji na każdym etapie transakcji.


Brak wiedzy księgowych z zakresu e-commerce

Znajomość zagadnień z zakresu platform sprzedażowych, międzynarodowego eksportu i importu, systemów płatności oraz biznesu e-commerce ogółem nie jest wiedzą, którą posiada każdy księgowy. To jedno z większych wyzwań dla biur rachunkowych – nie każde z nich jest w stanie zagwarantować firmie internetowej kompleksowe doradztwo w kwestiach podatkowych i prawnych, zwłaszcza w przypadku sprzedaży towarów za granicę.


Brak odpowiedniego oprogramowania

Odpowiednie oprogramowanie księgowe jest w stanie sprawnie ewidencjonować tysiące comiesięcznych transakcji w sklepie internetowym. W połączeniu z wiedzą i doświadczeniem księgowego właściwy system znacząco odciąża przedsiębiorcę, który może skupić się wyłącznie na rozwoju sprzedaży. Zdarza się jednak, że występują pewne trudności z wdrożeniem właściwego systemu do obsługi księgowej sektora e-commerce. Warto więc wcześniej odpowiednio przygotować się do wdrożenia nowego rozwiązania i opracować strategię działania. Ważne, aby oprogramowanie było kompatybilne z narzędziami sprzedażowymi wykorzystywanymi w danej firmie. W przeciwnym razie zarządzenie księgowością w sektorze e-commerce może być dużo bardziej skomplikowane.


Zespół Ekspertów ING Księgowość