Fakturowanie i Księgowość

Co warto wiedzieć o BDO?

2023-02-01

BDO, czyli Baza Danych Odpadowych to rejestr podmiotów, które wprowadzają do obrotu produkty, produkty w opakowaniach oraz gospodarują odpadami. Obowiązek rejestracji w bazie funkcjonuje od 1 stycznia 2020 roku i dotyczy wszystkich tych podmiotów, które w toku swojej działalności wytwarzają odpady inne niż komunalne. Co warto wiedzieć o rejestrze, jakie obowiązki wynikają z rejestracji i jakie konsekwencje może ponieść przedsiębiorca, który się nie zarejestruje? Oto najważniejsze informacje.

Czemu służy rejestr BDO?

Jego utworzenie pozwala na gromadzenie informacji o odpadach i zapewnia elektroniczną realizację obowiązków rejestrowych, ewidencyjnych i sprawozdawczych.

Jest to sposób na realizację ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach. Zgodnie z jej treścią, wszystkie podmioty, które wytwarzają lub wprowadzają do obrotu odpady inne niż komunalne, zobowiązane są do ich ewidencji. Powołanie BDO do życia stało się właśnie tą ewidencją. Chodzi przede wszystkim o racjonalne gospodarowanie odpadami, które jednocześnie podlega kontroli.

Skoro więc mowa o gospodarowaniu odpadami, warto zapoznać się z tym, które z nich wymagają rejestracji przedsiębiorcy, a które zaliczane są do odpadów komunalnych.

Odpady, które podlegają ewidencji

Zgodnie z zapisami ustawy do rejestracja obejmuje te podmioty, które wytwarzają odpady i prowadzą ich ewidencję.

Ponadto, dotyczy to również tych podmiotów, które wprowadzają na rynek krajowy produkty w opakowaniach, pojazdy, oleje, smary, opony, baterie, akumulatory, a także sprzęt elektryczny i elektroniczny.

Trzecią grupę podmiotów objętych obowiązkiem rejestracji stanowią producenci, importerzy i wewnątrzwspólnotowi nabywcy opakowań.

Warto wiedzieć, że obowiązek rejestracji dotyczy nie tylko dużych przedsiębiorstw czy spółek, ale również jednoosobowych działalności gospodarczych, które wprowadzają do obrotu opakowania. Objęte nim są również podmioty prowadzące sklepy i hurtownie, w których klientom udostępnia się torby na zakupy z tworzywa sztucznego, objęte opłatą recyklingową.

Opakowania wprowadzane do obrotu, które generują obowiązek rejestracji to również opakowania z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, wielomateriałowe oraz zmieszane odpady opakowaniowe.

Jak się zarejestrować w BDO?

Wniosek o rejestrację do Bazy Danych Odpadowych można złożyć w osobiście w Urzędzie Marszałkowskim, listownie lub elektronicznie.

Wpisu należy dokonać przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Jeżeli podmiot, który jest zobowiązany do składania sprawozdań z zakresu gospodarowania odpadami nie wywiązuje się z tego obowiązku, wówczas może zostać nałożona na niego grzywna. Wysokość grzywny jest zależna od wielu czynników i może wynosić od 20 do 5000 zł.

Jeżeli zarejestrowany podmiot w danym roku nie wytworzył odpadów (sprawozdanie zerowe), wówczas jest zwolniony ze składania sprawozdania. Jest to jedyna sytuacja, w której brak sprawozdania nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji.

Należy też wiedzieć, że sama rejestracja też nie jest bezpłatna. Roczny koszt rejestracyjny to 100 zł w przypadku mikroprzedsiębiorców. Wszystkie pozostałe podmioty muszą wnieść opłatę w wysokości 300 zł rocznie.

Warto również wiedzieć, że podmioty, które wprowadzają do obrotu opakowania lub gospodarują odpadami, muszą ponieść koszty związane z ich wprowadzeniem na rynek.

Koszt ten uzależniony jest od dwóch głównych czynników. Jeden z nich to rodzaj odpadu - materiał czy surowiec, z jakiego został wykonany. Drugi natomiast to ilość wprowadzonych opakowań lub odpadów do obrotu. Ilość tę określa się z reguły poprzez masę odpadów (nie wymiary, a to, ile ważą).

Od tego, jaki to materiał/surowiec, zależy stawka przeliczeniowa. Natomiast od ilości zależy ostateczna wysokość opłaty, jaką przedsiębiorca musi wnieść do rejestru na rzecz zagospodarowania tych odpadów.

Podanie nieprawdziwych danych również może pociągnąć za sobą konsekwencje, a do kontroli zgodności stanu faktycznego ze sprawozdaniem uprawnieni są inspektorzy ochrony środowiska.

Rejestr BDO administrowany jest przez Ministerstwo Środowiska, a prowadzony przez marszałków województw.


Zespół Ekspertów ING Księgowość