Fakturowanie i Księgowość

Nie jestem klientem ING


Nie musisz nim być, by móc fakturować i księgować.

Zarejestruj się bez konta

Otwórz konto - klienci bankowi mają łatwiej!

Jestem klientem ING


Korzystasz z bankowości internetowej Moje ING
lub ING Business?

Zamknięcie roku w KPiR

2023-03-01

Koniec roku rozliczeniowego to dla przedsiębiorcy dość trudny moment. Przed nim stoi bowiem cała masa obowiązków związanych z zamknięciem roku i rozliczeniem zarówno transakcji, jak i poniesionych kosztów. Wszystko powinno być dokładnie zebrane i przeanalizowane. W przeciwnym razie urząd skarbowy może wezwać przedsiębiorcę do wyjaśnienia. Poniżej znajdują się najważniejsze informacje związane z zamknięciem roku w Księdze Przychodów i Rozchodów.

Spis z natury, czyli remanent

Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać jest spis z natury, czyli remanent. To kompleksowe zestawienie wszystkich towarów, których nie udało się sprzedać w minionym roku, a które są przeznaczone na handel.

Warto tu dodać, że spis z natury dotyczy również przedsiębiorców, którzy w momencie zamykania roku maja zawieszoną działalność gospodarczą.

Spis powinien zawierać stan magazynowy na dzień 31. grudnia. Jakie produkty należy w nim uwzględnić? To przede wszystkim:

  • Towary handlowe;
  • Materiały podstawowe;
  • Materiały pomocnicze;
  • Półwyroby;
  • Wyroby gotowe;
  • Braki;
  • Odpady.

Ważna uwagą jest również to, że w spisie z natury muszą znaleźć się również towary i produkty należące do podatnika, ale znajdujące się poza jego zakładem oraz towary obce. W przypadku towarów obcych nie trzeba wykonywać wyceny. W spisie powinny się tylko znaleźć te towary wraz z określeniem ich ilości.

Do spisu wprowadza się wszystkie towary zakupione na handel (kolumna 10 KPiR) w danym roku podatkowym i nie sprzedane aż do dnia 31.12.

Warto również pamiętać o zasadach, jakie obowiązują przy sporządzaniu spisu. Musi być on przygotowany w sposób trwały i staranny oraz zawierać wszystkie informacje wymagane przez ustawodawcę.

Po zakończeniu spisu należy wycenić zestawione w nim towary, produkty i półprodukty.

Spis z natury w KPiR

Po zakończeniu przeprowadzania spisu z natury i wycenieniu składników majątku, znajdujące się w nim informacje należy przenieść do Księgi Przychodów i Rozchodów.

Można to zrobić, wpisując wartości zgodnie z grupami produktów (rodzajów składników spisu) lub w jednej pozycji jako sumę. Warunkiem, by móc wprowadzić sumę, jest jednak przygotowanie zestawienia (podsumowania) całego spisu. To podsumowanie musi być przechowywane razem z Księgą, jako dowód wewnętrzny, uzasadniający wprowadzenie takiej sumy w Księdze.

Jeżeli podsumowanie spisu z natury daje wynik 0, to on również powinien zostać wprowadzony do KPiR wraz z dokumentem, który to uzasadnia. Uzyskanie wartości 0 jest możliwe, gdy przedsiębiorca wyprzeda stany magazynowe przed 31 grudnia.

I na koniec, należy również pamiętać, że ostatnia pozycja KPiR z danego roku, czyli wynik remanentu, jest jednocześnie pierwszą pozycją, otwierającą kolejny rok podatkowy.

Ustalenie dochodu za miniony rok podatkowy

Kolejnym ważnym krokiem jest ustalenie dochodu za miniony rok. W tym celu należy ustalić wartość uzyskanego w minionym roku przychodu (kolumna 9). Następnie ustalić wartość poniesionych kosztów (wraz z uwzględnieniem wyniku remanentu). Po uzyskaniu tych dwóch wartości, wysokość uzyskanego przychodu należy pomniejszyć o wysokość poniesionych kosztów. Wynik jest jednocześnie dochodem uzyskanym w minionym roku podatkowym.

Jeżeli samodzielne zamknięcie roku jest dla Ciebie zbyt skomplikowane i nie wiesz, w jaki sposób należy to przeprowadzić, warto skorzystać z systemu do księgowania, który krok po kroku poprowadzi Cię przez wszystkie etapy.

Możesz też skorzystać z pomocy doświadczonego księgowego. To on, prowadząc Twoje księgi rachunkowe, dokona wszystkich niezbędnych rozliczeń i przygotuje dokumentację potrzebną do prawidłowego zamknięcia roku.

Korzystanie ze wsparcia (czy to księgowego czy systemu do rozliczeń) jest dużą pomocą. Pozwoli Ci oszczędzić czas i energię, które możesz przeznaczyć na inne aktywności. To jednocześnie sposób na to, by w sposób profesjonalny i prawidłowy dokonać rozliczeń. Co zmniejszy ryzyko błędu i interwencji ze strony urzędu skarbowego.


Zespół Ekspertów ING Księgowość