Co warto wiedzieć o PIT-11?
2023-02-15
PIT 11 jest dokumentem, który służy do rocznego rozliczenia dochodów pracownika zatrudnionego w oparciu o umowę o pracę, na podstawie umowy zlecenia i umowy o dzieło. Jest dokumentem przygotowywanym przez pracodawcę i musi zostać doręczony zarówno do urzędu skarbowego, jak i do pracownika. Co jeszcze warto wiedzieć na ten temat? Jakie terminy obowiązują pracodawcę? Jakie informacje powinny się znaleźć w dokumencie? Poniższy podatnik odpowiada na te pytania.
Czym jest PIT 11?
Jest to dokument, który wystawiany jest przez płatnika na rzecz pracownika lub zleceniobiorcy. Dokument ten stanowi informację o uzyskanych przez pracownika przychodach, dochodach oraz kosztach, jakie poniósł na uzyskanie przychodu.
Pracodawca - płatnik ma obowiązek przygotować takie zestawienie dla swojego pracownika i dostarczyć je w terminie wskazanym przez ustawodawcę.
Jakie terminy obowiązują przy PIT 11?
Zgodnie z przepisami pracodawca musi do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym dostarczyć w wersji elektronicznej PIT 11 do urzędu skarbowego właściwego dla rozliczanego pracownika.
W mniejszych miejscowościach, gdzie urząd skarbowy jest jeden - nie stanowi to problemu. Natomiast w większych miastach, gdzie jest kilka oddziałów urzędu skarbowego, sprawa się nieco komplikuje. Otóż, pracownik musi (odpowiednio wcześniej, np. W kwestionariuszu zatrudnienia) podać prawidłową nazwę jednostki, w której rozlicza się z podatku dochodowego. To właśnie tam, do tej jednostki muszą zostać wysłane dokumenty w wersji elektronicznej.
Drugą datą wiążącą dla pracodawcy jest koniec lutego roku następującego po roku rozliczeniowym. To właśnie do końca lutego pracodawca ma dostarczyć PIT do swojego pracownika. Nie ma tutaj żadnych szczegółowych regulacji odnośnie do sposobu dostarczenia dokumentów. Trzeba jednak zadbać o to, by były one dostarczone starannie i istniała możliwość udowodnienia ich doręczenia.
W przypadku dostarczania osobiście, pracodawca często prosi więc pracownika o pokwitowanie odbioru PIT. Jeżeli dokument przesyłany jest pocztą, wówczas często wnioskuje się o zwrotne potwierdzenie odbioru. Przekazanie za pomocą listu poleconego również się sprawdzi.
Przedsiębiorcy coraz częściej decydują się też na pocztę elektroniczną i nie jest to zabronione. Warto jednak pamiętać, by mail był przesłany za potwierdzeniem odbioru (istnieją możliwości automatycznego zaznaczenia potwierdzenia). Wówczas drogą zwrotną na skrzynkę nadawcy przychodzi powiadomienie, że mail z zawartością został odebrany przez adresata. W tytule takiego maila również warto zaznaczyć, że jest to deklaracja PIT 11, co da pracodawcy dodatkowe zabezpieczenie w razie konfliktu czy nieporozumienia z pracownikiem.
Co powinno się znaleźć w PIT 11?
Jak wcześniej wspomniano, PIT 11 to dokument, w którym znajdują się informacje na temat przychodów, dochodów i kosztów podatnika. To jednak nie wszystko. W deklaracji powinny się znaleźć również wszystkie niezbędne informacje na temat odprowadzonych składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (składki zdrowotne i społeczne).
To ważne, ponieważ część składek wpływa na obniżenie podstawy opodatkowania, a to przekłada się na mniejszy podatek do zapłacenia. Z tego względu niezwykle istotne jest, by wszystkie informacje finansowe zgromadzone w dokumencie były prawidłowe i dokładne. Gdy między pracodawcą a pracownikiem istnieje więcej zależności niż tylko stosunek pracy (dodatkowo pracownik wykonuje inne zadania w oparciu o umowę zlecenie lub umowę o dzieło), to w PIT 11 powinny być wypisane wszystkie formy uzyskiwania dochodu z tego źródła.
Czemu służy PIT 11?
Pracownikowi służy do prawidłowego wypełnienia własnej deklaracji podatkowej PIT 37. W zeznaniu PIT 37 powinny znaleźć się informacje ze wszystkich otrzymanych przez podatnika PIT 11. Nie można tu niczego pominąć ani opuścić.
Dostarczenie do urzędu takiego samego dokumentu pozwala na weryfikację rozliczeń. Dzięki temu urząd skarbowy wie, czy podatnik nie zataił jakiegoś źródła dochodu, czegoś nie pominął lub też czy nie popełnił błędu podczas wypełniania własnych dokumentów.
Zespół Ekspertów ING Księgowość